فلش/پیکان

مجموعه امامزاده جعفر (ع)

  • نام(ها):
    مجموعه امامزاده جعفر (ع)
  • موقعیت جغرافیایی:
    استان سمنان، مرکز شهر دامغان، بلوار دکتر مفتح، امامزاده جعفر (ع).

شهر دامغان واقع در استان سمنان دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری فراوانی می‌باشد که سعی کرده‌ایم معروف‌ترین و مهمترین آن‌ها را در سایت رزرواسیون مسافر سلام معرفی کنیم.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مذهبی شهر دامغان، مجموعه امامزاده جعفر (ع) می‌باشد که در این مقاله به معرفی آن پرداخته‌ایم. امامزاده جعفر علیه‌السلام، از نسل فرزندان امام سجاد علیه‌السلام می‌باشد. گروه گردشگری و مشاوره سفر مسافر سلام با هدف راهنمایی و آشنایی مسافران و گردشگران عزیز با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری شهرهای ایران در بخش جاذبه‌های گردشگری سایت اقدام به معرفی این جاذبه‌ها کرده است.

معرفی مجموعه امامزاده جعفر (ع)

این مجموعه تاریخی زیبا، با معماری کاملاً متفاوت و ساده با نمای تماماً آجر، در مرکز شهر دامغان در خیابان امام خمینی (ره)، بلوار دکتر مفتح واقع شده است. قدمت این مجموعه به دوران سلجوقی یعنی حدود 1250 سال قبل برمی‌گردد. حیاط این مجموعه از چند بنا تشکیل شده است.

بناهای مجموعه امامزاده جعفر (ع) شامل موارد زیر می‌شود:

  • بقعه امامزاده جعفر (ع)
  • بقعه امامزاده محمد (ع)
  • آرامگاه شاهرخ میرزا
  • بنای چهل دختر

مساحت کل مجموعه امامزاده جعفر (ع) 1285 متر مربع، کل بنا 457 متر مربع و مساحت بقعه متبرکه حدود 75 متر مربع می‌باشد.

بقعه امامزاده جعفر (ع)

هنگام ورود به بقعه متبرکه “امامزاده جعفر (ع)”، با کتیبه‌ای بسیار زیبا روبرو خواهید شد. گنبد امامزاده نیز با آجر معمولی و به سبک پله‌ای بازسازی شده است. داخل بقعه نیز مقبره زیبایی در وسط قرار گرفته است که صندوق چوبی کنده کاریی روی قبر قرار گرفته است. کاشی‌کاری‌های زیبایی با هنر اصیل ایرانی، نیز سردرب ورودی این بقعه متبرکه کار شده است.

بقعه امامزاده محمد (ع)

بقعه دیگری که در جنوب شرقی امامزاده جعفر (ع) قرار دارد، “بقعه امامزاده محمد (ع)” از فرزندان امام موسی کاظم (ع) نام دارد. این بنا هشت ضلعی بوده و مساحتش 75 متر مربع می‌باشد.

بنای چهل دختر

کتیبه‌ای قدیمی نیز بر گرداگرد “برج چهل دختران” به خط کوفی منقوش شده است که مربوط به سال 466 هجری قمری می‌شود. در این برج، قبر مرتفعی وجود دارد که صاحب آن مشخص نمی‌باشد. معماری این برج به سبک برج طغرل ری و میل رادکان می‌باشد.

آرامگاه شاهرخ میرزا

آرامگاه “شاهرخ میرزا” نیز به علت وجود نام سلطان شاهرخ در آن به این نام خوانده می‌شود. ارتفاع آن 12 متر و به صورت چهارگوش می‌باشد.

مجموعه امامزاده جعفر (ع) در تاریخ 15 دی 1310 به شماره ثبت 82 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

در این محتوا با معرفی مجموعه امامزاده جعفر (ع) در خدمتتان بودیم. چنانچه تمایل به اطلاع از دیگر جاذبه‌های شهر دامغان داشتید می‌توانید به موارد زیر مراجعه نمایید:

بازدیدها: 174

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد