پیاده روی کربلا

پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی

زمان خواندن: دقیقه 15
امتیاز کاربران:
امتیاز 4 از 4
دسته بندی: ایام مناسبتی
نویسنده: مسافر سلام
پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی
رزرو هتل های ایران با یک کلیک

پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی

هر سال جمعیت کثیری از شیعیان پای در راهی کویری و سخت گذاشته و سفری چند روزه، با پای پیاده و تهی از آذوقه در میان دو شهر نجف و کربلا می‌نهند، به امید آن که قدری در غم بزرگ اهل حرم و بازماندگان حادثه کربلا سهمی داشته باشند، تا بلکه کمی رنج و اندوه سهمگین واقعه کربلا را دریابند.
امروز مسافر سلام قصد دارد مقاله‌ای با عنوان پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده

با وارد شدن اولین نوع از اتومبیل‌ها به منطقه، سفرهای کاروانی تعطیل شد و مسافرت‌ها همراه با وسیله نقلیه صورت گرفت. پس از مدتی، با مطرح شدن آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی به عنوان یکی از مدرسان و اساتید با نفوذ معنوی و قابل توجه حوزه نجف، بدلیل التزام و اصرار وی در پیاده رفتن به کربلا، مسئله پیاده رفتن به کربلا به عنوان یک سفر مقدس در بین طلاب نجف مجدداً رایج شد.

 اکنون سالیان بسیاری است که شیعیان عراقی رسم قدیم خود را با شور و علاقه بسیار به جای می‌آورند و تمام سختی و رنج راه را به جان می‌خرند. مدتی است شیعیان ایرانی نیز به این رسم علاقه‌مند شده‌اند و هر ساله پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی، همراه می‌شوند.

به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده‌‌است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی، راهپیمایی روز اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس به این حرکت پایبند بوده‌اند.
گفته شده‌است که پس از دوره شیخ انصاری، این سنت فراموش شده‌بود. نویسنده کتاب ادب الطف در گزارشی از مراسم اربعین حسینی در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن مراسم اشاره کرده‌است.

کاروان پیاده در اربعین حسینی

آداب و رسوم سفر

هوسه‌خوانی یکی از آداب و رسوم عراقی‌ها در مسیر رفتن به کربلا در روز اربعین می‌باشد. هوسه، به قصاید ویژه قبایل عربی جنوب عراق گفته می‌شود که بیانگر قهرمانی و شجاعت است و جهت برانگیختن عزم مردان برای انجام کارهای سخت و بزرگ استفاده می‌شود. پس از خواندن شعر توسط شاعر، حاضران یک بیت از آن را تکرار کرده و حلقه‌وار حرکت می‌کنند.
آیین عزاداری، پنج روز مانده به اربعین، با ورود کاروان شبیه‌خوانی و تعزیه گردانان آغاز می‌شود. پس از آن دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی وارد شده و مراسم اصلی در روز اربعین دو ساعت گذشته از ظهر آغاز می‌شود. زائران نزدیک در ورودی حرم امام حسین می‌ایستند و درحالی که بر سینه‌های خود می‌زنند، مرثیه‌ای می‌خوانند و در پایان سینه‌زنی دست‌ها را به نشانه سلام به حضرت بالا می‌برند.

برپایی موکب‌ها در مسیر پیاده روی اربعین حسینی

همه ساله در مسیر راهپیمایی مکان‌هایی بصورت چادرهایی بزرگ به نام موکب (هیئت عزاداری) به صورت مردمی برپا می‌شود. در این موکب‌ها تمامی خدمات به صورت رایگان به زائران ارائه می‌شود. اجتماعات مذهبی عراق، موکب‌های بسیاری را جهت استراحت زائرین بر پا می‌کنند. مدیریت این موکب‌ها به‌شکل مردمی و مستقل از دولت انجام می‌شود.

پیاده روی اربعین حسینی

هزینه ها در سفر به عراق

در مجموع باتوجه به آنچه گفته شد، عمده سفرتان که در مسیر میان دو شهر کربلا و نجف می‌گذرد، احتیاج به هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارید و اغلب هزینه‌های شما مربوط به مسیر رفت به نجف و برگشت از کربلا می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید زمینی سفر کنید، حتماً همراه خود پول ببرید، داشتن دینار و حتی دلار به صرفه‌تر از داشتن اسکناس‌های ایرانی است. به دلیل آن که در سال‌های اخیر ارزش پول ما به نسبت دینار پایین‌تر آمده‌است، عراقی‌ها اگر بخواهند هزینه‌ها را به تومان دریافت کنند، بیش از میزان واقعی خواهند گرفت.

بنابراین به صرفه است که برای سفر به عراق در همین جا پول خود را به دینار تبدیل کنید و یا با خود دلار برده و در صرافی‌های عراق، دلار را به دینار تبدیل نمایید.

برای رزرو هتل در ایران و همچنین رزرو هتل مشهد کلیک کنید.

سفر به کربلا با پای پیاده

اگر قصد دارید پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی همراه شوید، بهتر است نکاتی در مورد این سفر بدانید. هرچند این نکات و راهنمایی‌ها حاصل از تجربه شخصی و عینی است، اما توجه به آن‌ها بسیار کارآمد خواهد بود.

اقدامات لازم پیش از سفر

بهتر است بدانید که برای سفر به کشور عراق و شرکت در پیاده روی اربعین حسینی، برخلاف دیگر کشورهای خارجی، حداقل اعتبار گذرنامه شما سه ماه می‌باشد. بعد از بررسی اعتبار گذرنامه، باید برای گرفتن ویزا اقدام کنید. گرفتن ویزا خیلی دشوار نیست، شما می‌توانید از طریق شرکت‌های زیارتی اقدام به گرفتن ویزا کنید. همچنین می‌توانید خودتان شخصاً به حج و زیارت و یا کنسولگری عراق در شهرهای مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، کرمان، یزد، تبریز، رشت، قم، کرج، ساری، سوسنگرد، ایلام و یا کرمانشاه مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید چند نفری سفر کنید و بیش از ۵ نفر هستید، می‌توانید اقدام به گرفتن ویزای گروهی یا مانیفست کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید با گرفتن ویزای گروهی، باید تمامی اعضا با هم از مرز عبور کنند اما برای برگشت لزومی برای با هم بودن وجود ندارد و تنها مهر ورود کنترل خواهد شد.

کل مسافت پیاده روی اربعین حسینی

زائرین عراقی از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت می‌کنند. اما اکثر زائران ایرانی مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می‌کنند. مسافت پیاده‌روی بین دو شهر نجف و کربلا، حدود ۸۰ کیلومتر است. در مسیر نجف به کربلا تعداد ۱۴۵۲ ستون وجود دارد که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر می‌باشد. برای پیاده‌روی کل این مسیر حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت زمان لازم است. بهترین زمان برای شروع سفر ۱۶ صفر می‌باشد.

کاروان های پیاده به سمت حرم امام حسین (ع)

وسایل لازم برای پیاده روی اربعین حسینی

انتخاب وسایلِ مناسب برای این سفر بسیار ضروری است، به گونه‌ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی بسیار زیادی را برای شما رقم خواهد زد.

  1.  کفش مناسب (دمپایی)
  2. لباس مناسب
  3. کوله پشتی و وسایل لازم

خطرات و مشکلات سفر پیاده روی اربعین حسینی

از آنجا که بسیاری افراد این مسیر را از شهرهایی مانند نجف یا بصره تا کربلا پیاده می‌پیمایند، مشکلات آب و هوایی مانند گرمای شدید در روز و سرمای شدید در شب، پیش روی آن‌هاست. همچنین به دلیل حضور داعش و مشکلات امنیتی خطرهایی مانند حمله‌های تروریستی در کمین است. به همین دلیل مراقبت‌های امنیتی ویژه در عراق برقرار می‌شود.

سخن آخر

اکثر ایرانیان در ماه محرم، پیاده تا کربلا با کاروان پیاده روی اربعین حسینی همراه می‌شوند تا بتوانند گوشه‌ای از رنج و سختی‌های اهل بیت را درک کنند.
این سفر هرساله در ماه محرم انجام می‌شود.
داشتن ویزا برای خارج شدن از ایران ضروری است.
بهتر است در این سفر وسایل اولیه و ضروری از جمله کفش مناسب، لباس مناسب، کوله پشتی و وسایل لازم همراهتان باشد.

مقالات مرتبط:

آیین پیاده روی به مشهد الرضا در پایان ماه صفر

آیین عزاداری ایرانیان در ماه محرم

واقعه عاشورا در چه سالی اتفاق افتاد

بازدیدها: 448

آیا از این مقاله راضی بودید؟
برچسب ها: اربعین حسینی
اشتراک گذاری:
مسافر سلام

امتیاز کاربران

  • زهرا روح آبادی

    اطلاعات قشنگ جامع و کاملی بود. آدم دلش هوای اربعین و پیاده روی تا کربلا میکنه.

  • با سلام
    اگر امکان داره دوست دارم نظرتون رو راجع به مطلب (نقدی بر تشویق مردم به حضور در راهپیمایی اربعین) در
    http://hajferdowsi.com/1079/
    رو بدونم.
    اگر نظرتونو همونجا بدین ممنون میشم.
    با تشکر

  • هانیه قمرانی

    خیلی دوست داشتم الان منم جزء زائرا حرمش باشم 🙁
    لبیک یا حسیــــــــــــن

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:

هتل سپنتا مشهد ⭐️⭐️⭐️

برای اطلاع از آخرین تخفیفات هتل ها، ترفندهای سفر و آشنایی با بکرترین جاذبه های ایران در شبکه های اجتماعی در کنار ما باشید.
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد