فلش/پیکان

غار «کونا شم شم» غاری است در حال نابودی

تاریخ:

کشورمان ایران دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری است که بسیاری از آن‌ها ناشناخته مانده و یا بدلیل برخی عوامل انسانی در کنار عوامل طبیعی، در حال نابودی می‌باشد. امروز خبر ناخوشایند نابودی یکی از غارهای کشورمان، واقع در استان کردستان را اعلام خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه مسافر سلام باشید.

غار «کونا شم شم» یکی از مکانهای گردشگری استان کردستان است که در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. این غار در دل سنگ‌های آهکی کوه‌های منطقه تشکیل شده و دارای سه دهانه ورودی می‌باشد که یکی از آنها به‌دلیل ریزش مسدود شده است.
غار کونا شم شم بدلیل داشتن وسعتی برابر با ۴۵۵ متر و عمقی معادل صفر، محلی مناسب برای زندگی خفاش‌ها می‌باشد. همچنین طی بررسی‌های انجام شده، نمونه‌هایی از مواد فرهنگی از این غار کشف شده است.

پیشینه غار کونا شم‌شم مشخص نیست، اما بنا به آثار بصری آن، می‌توان به قدمت بالای این غار پی‌برد. نکته قابل توجه در مورد این جاذبه گردشگری، بکر ماندن غار تا به امروز می‌باشد.

مشکلی که این روزها گریبانگیر این جاذبه گردشگری شده، کم شدن آب چشمه موجود در این منطقه است. این چشمه تازگی بدلیل کاهش بارندگی‌های سالانه در حال خشک شدن است، اما باید به این نکته توجه داشت که برخی مناطق طبیعی مورد بی‌توجهی و بی‌مهری انسان‌ها قرار گرفته‌اند، غار کونا شم شم نیز از این فاجعه بی بهره نمانده است و به محض ورود به غار می‌توان تجمع زباله، نوشته‌های یادگاری بر روی دیوارها و همچنین کندن کف غار برای پیدا کردن اشیا قدیمی را مشاهده نمود.

نکته قابل توجه این است که برخی از افراد علاوه بر اینکه زباله‌های خود را در غار رها می‌کنند با روشن کردن آتش مشکلات جدی را برای خفاش‌های داخل غار بوجود می‌آورند، این امری است که در کنار ایجاد سر وصدا و پرتاب سنگ یا اشیا دیگر به سمت خفاش ها، زندگی آن‌ها را مختل کرده و حتی به نابودی می‌کشاند.

علاوه بر آسیب‌های انسانی وارد شده به این غار، حوادث ناخوشایند طبیعی نیز حیات غار و موجودات داخل آن را به خطر انداخته است. کمبود بارش در سال‌های اخیر، شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی این منطقه را تحت تأثیر قرار داده است. به همین دلیل رطوبت منطقه کاهش پیدا کرده‌است. و به همین دلیل هرچقدر رطوبت کمتر باشد، سیر تکاملی تشکیل استالاگمیت و استالاکتیت در غار با سرعت کم‌تر پیش خواهد رفت و حتی امکان دارد متوقف شود.

بازدیدها: 22

غار «کونا شم شم» غاری است در حال نابودیغار «کونا شم شم» غاری است در حال نابودی
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد