فلش/پیکان

آرامگاه بوعلی سینا

  • نام(ها):
    آرامگاه بوعلی سینا
  • موقعیت جغرافیایی:
    همدان ، میدان بوعلی سینا ، آرامگاه شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا .

آرامگاه بوعلی سینا آرامگاه دانشمند مشهور ایرانی است که در زمان قاجاریه در شهر همدان ساخته شده است. این اثر او در 21 اردیبهشت ماه سال 1376 با شماره 1869 در آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنای اولیه این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد و آرامگاه جدید به دستور محمد رضا پهلوی توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته شد.

نقشه آرامگاه بوعلی سینا براساس قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلام یعنی گنبد قابوس، کشیده شده است. تنها تفاوت این بنا با گنبد قابوس در این است که گنبد قابوس 10 تَرک اما آرامگاه بوعلی 12 تَرک دارد. در میان 12 پایه برج، تخته سنگ مرمر یکپارچه ای وجود دارد که طول آن 2/55 متر و عرض آن حدود یک متر می باشد که کتیبه ای به خط ثلث بر آن نوشته شده.

در قسمت بالای دیوارهای داخلی محوطه مربع شکل آرامگاه، بیست بیت قصیده معروف «عینیه» که از آثار ادبی ابن سینا در فلسفه و حکمت به شمار می آید، بر روی 40 لوح سنگی از سنگ مرمر، به خط ثلث برجسته نوشته شده است. این آرامگاه دارای دو تالار است که در حال حاضر تالار جنوبی به عنوان موزه، به محل نگهداری سکه، سفال، برنز، و دیگر اشیا کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوره اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر 8 هزار جلد کتاب خطی و چاپی خارجی و ایرانی و غرفه هایی مربوط به آثار ابوعلی سینا و نویسندگان و شعرا همدانی نگهداری می شود. در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه بوعلی در معرض دید گذاشته شده که به نظر می رسد هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده.

بازدیدها: 60

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد