جشن میانه بهار(بهاربد) چیست؟

زمان خواندن: دقیقه
امتیاز کاربران:
امتیاز 4 از 4
دسته بندی: ایام مناسبتی
نویسنده: مسافر سلام

جشن میانه بهار(بهاربد) چیست؟

با تمام شدن فصل زمستان و سرما، کم کم گیاهان از خواب زمستانی بیدار می شوند و با عطر خوش خود ما را سر ذوق می آورند. میانه این فصل زیبا، یعنی پانزدهم اردیبهشت ماه، روزی خاص و عزیز برای ایرانیان به شمار می آید. هرچند امروزه دیگر خبری از رسم و رسوم ایرانی و باستانی نیست، اما حیف است اگر ما  از این مناسب ها باخبر باشیم و دیگران را خبردار نکنیم.
مسافر سلام سعی دارد تا در مقاله ی جشن میانه بهار(بهاربد) چیست؟، با گفتن برخی مطالب در مورد این روز، سبب احیای دوباره این مناسبت ها شود. همچنین شما می توانید در مقاله ی سفر به مشهد در فصل بهار، ببینید که فصل بهار برای مسافرت، مخصوصا سفر به مشهد، بسیار مناسب است.

برای رزرو هتل کلیک کنید.

در ادامه در مقاله ی جشن میانه بهار(بهاربد) چیست؟ با ما همراه باشید.

فصل بهار

تاریخچه جشن میانه بهار(بهاربد) چیست؟

پانزدهم اردیبهشت یا روز «دی به مهر» در ماه اردیبهشت، یکی از جشن‌های ایرانی به نام جشن میانه‌ی بهار یا جشن بهاربد است که به معنای میانه‌ی فصل سبز یا میانه‌ی بهار می باشد.

زمانی که کهن‌ترین گاه‌شماری شناخته‌شده ایرانی روایی داشته و اکنون هم کم و بیش نشانه‌هایی از آن بر جای مانده است، ابتدای بهار و میانه‌ی هر یک از فصل‌های سال با شادمانی و سرور جشن گرفته می‌شد.

البته بدلیل اینکه ماه های فصل بهار 31 روزه است، میانه‌ی بهار برابر با شانزدهم اردیبهشت می باشد. اما در قدیم و حتی امروزه، عملا پانزدهمین روز ماه دوم هر فصل به عنوان میانه‌ی آن فصل شناخته می‌شود.

جشن میانه بهار

جشن‌های گاهنباری یا موسم‌های سالیانه، بازمانده‌ ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان می باشد که طول سال خورشیدی را نه به دوازده ماه خورشیدی، بلکه به چهار فصل و چهار نیم‌فصل تقسیم کرده‌اند و هریک از این بازه‌های زمانی، نامی مخصوص داشته اند.

سال گاهنباری از اولین روز فصل تابستان آغاز می‌شد و پس از هفت پار‌ه‌ی زمانی، یعنی سه پایان فصل و چهار میانه فصل، به شروع سال بعد می‌رسید. پایان فصل بهار یا آغاز تابستان دارای جشن گاهنباری نبوده و تنها به عنوان جشن آغاز سال نو به شمار می‌رفت.

نظام موسم‌های گاهنباری خیلی ساده و دقیق می باشد و امروزه بیشتر روستاییان و کشاورزان سرزمین‌های ایرانی از آن بهره می‌برند. در میان کشاورزان، سنجش زمان به گونه‌ی شمارش روزهای فصل (مثلا بیستم بهار، چهلم بهار و یا بیست روز به تابستان مانده) بسیار رایج‌تر از سنجش زمان براساس شماره روز و ماه است.

امروزه بازمانده‌هایی از جشن کهن بهاربُد در مناطق مختلف سرزمین‌های ایرانی مانند مراسمی زیبا و نمادین در حوض سعدی شیراز و چشمه مجاور آن بر جای مانده، اما آیین‌های بزرگداشت روز پیام‌آوری زرتشت کاملا فراموش شده و برگزار نمی‌شود.

امروزه نیز در روز شانزدهم اردیبهشت ماه، مهرروز، جشنی به نام «می گلان یا مهرگلان» در بخش هایی از استان کردستان برگزار می شود.

نتیجه گیری

جشن میانه بهار یکی از جشن های باستانی ایران است که در اواسط فصل بهار برپا می شود. امروزه این آیین و جشن ها کمرنگ تر شده، اما ما مطالبی در مقاله ی جشن میانه بهار(بهاربد) چیست؟، اطلاعاتی در مورد این روز در اختیار شما قرار داده ایم.

صفحه رزرو هتل مشهد

بازدیدها: 248

آیا از این مقاله راضی بودید؟
برچسب ها: جشن میانه بهار
اشتراک گذاری:
مسافر سلام

امتیاز کاربران

  • زهرا سلطانی

    من با این جشن ایران آشنا نبودم تا بحال. ممنون از مسافر سلام که این مطالب رو در سایت قرار داده.

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:

هتل سپنتا مشهد ⭐️⭐️⭐️

برای اطلاع از آخرین تخفیفات هتل ها، ترفندهای سفر و آشنایی با بکرترین جاذبه های ایران در شبکه های اجتماعی در کنار ما باشید.
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد