فلش/پیکان

موزه ی مقدم

  • نام(ها):
    موزه ی مقدم
  • موقعیت جغرافیایی:
    تهران ، خیابان امام خمينی ، بعد از خیابان شیخ هادی ، جنب بانک ملت ، پلاک 251 .

موزه مقدم در تهران، ضلع شمالی خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجار است. این موزه در فضایی با مساحت 2117 مترمربع قرار گرفته که شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است.

این موزه در ابتدا عمارتی بزرگ و مجلل بود که محل سکونت خاندان محمد تقی خان احتساب الملک از صاحب منصبان معروف دربار قاجاریان و رئیس ادارهٔ احتسابیهٔ تهران و وزیر مختار ایران در برن سوِئیس بود، که بعدها در اختیار محسن مقدم، استاد باستان شناسی دانشگاه تهران، قرار گرفت. او همراه با همسر فرانسوی خود، در خانه پدری اش در تهران ساکن بود. محسن مقدم همراه با همسرش، که کارمند کتابخانه و موزه ملی ایران بود، در کنار فعالیت های علمی، آثار و اشیاء بسیاری را با هدف حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایران جمع آوری کردند. استاد مقدم در سال 1366 هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و پس از فوت همسرش در سال 1369، تولیت موزه مقدم در اختیار دانشگاه تهران قرار گرفت. محسن مقدم از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و همچنین استاد ممتاز این دانشگاه بود. خانه احتساب الملک از یادگارهای تهران است که اکنون تبدیل به موزه شده.

خانه مقدم بدلیل داشن اشیای گرانبها و تاریخی یکی از گرانترین خانه های جهان به شمار می آید که متعلق به استاد محسن مقدم پسر احتساب الملک شهردار دوره ناصرالدین شاه قاجار است.

این اثر در تاریخ 20 آذر ماه سال 1379 با شماره ثبت 2929 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازدیدها: 23

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد