فلش/پیکان

موزه زمان تهران

  • نام(ها):
    موزه زمان تهران
  • موقعیت جغرافیایی:
    تهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدا خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک 12

موزه زمان تهران

اکنون را پیوسته جاری باش، در نخستین موزه ابزار سنجش و نمایش زمان

در میان موزه‌های دیدنی تهران، کلان شهر زیبا با کاخ موزه‌هایی با قدمت چندین و چند ساله، موزه خاصی با موضوعیت زمان وجود دارد. موزه زمان تهران که یکی از خانه‌های تاریخی در شمال تهران، پایتخت کشور عزیزمان ایران، به موزه زمان تبدیل شده‌است، دارای قدمتی حدود 16 سال می‌باشد که با عنوان نخستین موزه ساعت ایران تاسیس شده است و همه روزه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن گنجینه با ارزش آن و همچنین لذت بردن از فضای زیبا موزه به این خانه تاریخی مراجعه می‌کنند. با مسافرسلام در این مقاله همراه باشید.
این خانه تاریخی مربوط به دوران قاجار می‌باشد که در سال 1382 به ثبت ملی رسیده‌است.
در این موزه اشیایی گرانبها که مربوط به زمان و زمان‌گیری هستند نگهداری می‌شوند. از جمله این اشیا می‌توان به ساعت‌هایی که از مشاهیر ایران همچون پروفسور محمود حسابی، ساعت‌های تاریخی و قدیمی مثل ساعت آفتابی ناصرالدین‌شاه، ساعت‌های لوکس و دکوری قدیمی و همچنین اسناد و مدارکی مرتبط با موضوع زمان که به نمایش درآمده‌است، اشاره کرد. به غیر از گنجینه گرانبهایی که در موزه قرار دارد، معماری و گچبری‌های زیبا این موزه هم توجه هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

موزه زمان تهران از سه نظر برای بازدید علاقه‌مندان مناسب خواهد بود. نخست المان‌های درونی موزه، دوم مکان سرسبز و زیبا آن و سوم هم معماری و هنرهای به‌کار رفته در آن از مهم‌ترین جاذبه‌های موزه زمان محسوب می‌شوند.

ساختمان موزه زمان تهران

موزه زمان تهران در یک ساختمان 700 متری، که از دو طبقه در محوطه‌ای بسیار زیبا به مساحت 600 هزار متر مربع، تشکیل شده، سیر تکامل انواع ساعت‌های مکانیکی متعلق به قرن هفدهم تا بیستم میلادی در معرض نمایش قرار داده‌است.
از فضای باز زیبا و سرسبز آن شروع می‌کنیم که در آن ماکت ساعت‌های اولیه مانند ساعت آفتابی، شنی و سوختی قرار دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از نزدیک با نحوه‌ کار آنها آشنا شوند.
طبقه‌ی اول عمارت مخصوص نمونه‌های مختلف و جالب از ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی است مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده که هرکدام به نوعی تلفیق هنر و صنعت را به نمایش می‌گذارند.
درطبقه‌ی دوم آن هم انواع ساعت‌های جیبی و مچی را می‌توانید مشاهده کنید. ساعت‌هایی که برخی مربوط به اشخاص مشهور هستند و برخی کاربردهای خاصی داشته‌اند مانند اولین ساعت کارت‌زنی.
از دیگر بخش‌های جالب این موزه می‌توان به تقویم‌های مهم از سراسر دنیا به همراه نمونه‌هایی از تقویم‌های ساده و باستانی، معرفی تقویم‌نویسان مشهور، اسطرلاب‌ها و ظروف سنجش زمان اشاره کرد. حتی جالب است که بدانید ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخ‌دار ایرانی یعنی کتیبه‌ بیستون هم در این مکان وجود دارد.
یکی دیگر از بخش‌های نمایشی موزه، بخش نمایش انواع فسیل‌های مربوط به دوران مختلف زمین شناسی و معرفی ساعت‌ها و ساعت‌سازان معروف اشاره کرد.
در پایان هم می‌توانید به کافی‌شاپ داخل محوطه باز موزه زمان تهران رفته و در محیطی آرام نوشیدنی خود را میل کنید.
لازم به ذکر است که عکاسی در محوطه و داخل موزه آزاد است.

 

دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی، به موزه زمان تهران

  • بی‌آر‌تی‌های مسیر راه‌آهن تجریش به سمت میدان تجریش، ایستگاه زعفرانیه، پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان زعفرانیه، چهارراه پرزین بغدادی، موزه زمان تهران.
  • خط یک مترو، ایستگاه مترو تجریش، تاکسی تا سر خیابان ولیعصر به سمت جنوب، ابتدا زعفرانیه، چهارراه پرزین بغدادی، موزه زمان تهران.

بها ورودی موزه زمان تهران

بهای ورودی موزه زمان تهران ۳۰۰۰ تومان می‌باشد.

ساعات بازدید از موزه زمان تهران

ساعات بازدید از این موزه همه روزه (به جز جمعه‌ها و ایام تعطیل) از ساعت 9 الی 16 می‌باشد.

مسافرسلامی‌های عزیز که تمایل به بازدید از موزه زمان تهران را دارند می‌توانند، جهت رزرو هتل‌های تهران به لینک ضمیمه شده مراجعه نمایید.

بازدیدها: 399

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد