فلش/پیکان

بازار بزرگ تهران

  • نام(ها):
    بازار بزرگ تهران
  • موقعیت جغرافیایی:
    تهران ، خیابان 15 خرداد ، بازار تهران.

مهم ترین محل تجارت و خرید و فروش کالا در ایران، بازار بزرگ تهران است که در قلب پایتخت، در منطقه 12 شهری و در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی در شرق، پانزده خرداد در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌ است.

این بازار یادگاری از دوره ی صفویه، زندیه و قاجار می باشد و علاوه بر زیبایی های ساختاری و معماری، تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است و در تمامی وقایع تاریخی بزرگ در صحنه حاضر بوده و نقش خود به عنوان یک مرکز اجتماعی بزرگ و مهم را ایفا کرده است.

بنای اولیه بازار با توجه به مدارک و شواهد موجود، به دوره شاه طهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه های شهر تهران حدود سال های 930 تا 948 هجری قمری تعلق دارد.

بخش های قدیم بازار تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف شده و روشنایی آنها از روزنه های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تامین می شود. به نوشته صنیع الدوله، چهار سوی بزرگ و کوچک بازار در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. در این زمان مجموعه بازار به طرف شمال غرب و غرب توسعه یافت، به طوری که بتدریج حد فاصل بین ارک و مسجد جامع به بخش پر رونق بازار تبدیل شد و معروف ترین و معتبرترین سراها و تیمچه ها در این محدوده فعال شدند.

بازار تهران از نظر اقتصادی و تجارت بسیار پیچیده است و مجموعه ای از عمده فروش ها، خرده فروش ها، انبارهای کالا، کارگاه های تولیدی و . . . را در این مکان خواهید یافت. در این بازار بیشتر کارخانه های تولید کننده برای ایجاد ارتباط مستقیم با عمده و خرده فروش ها، نمایندگی هایی را برپا کرده اند زیرا مرکز اصلی توزیع داخلی و حتی خارجی کالا از این شاهراه پراهمیت اقتصادی می گذرد.

از گذرگاهای مسقف این بازار می توان به: بازار بزرگ، بازار امیر، بازار عباس‌آباد، بازار زرگرها، بازار کفاش‌ها، حمام چال، مزینی، بازار زید، پاچنار، فراش‌باشی (نظام)، کبابی‌ها، باقرپور، بازار نجارها، حضرتی، نوروزخان، بازار مسجد جامع، بازار بین‌الحرمین، چهارسوق، خیاط‌ها، احمدی (حاجی ابوالفضل)، غریبان، منوچهرخانی اشاره نمود.

بازدیدها: 84

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد