فلش/پیکان

خانه داوید

  • نام(ها):
    خانه داوید
  • موقعیت جغرافیایی:
    اصفهان ، جلفا ،محله تبریزی ها .

خانه داوید یکی از آثار دوران صفوی است که در محله تبریزی های جلفای اصفهان قرار گرفته و از جمله خانه های ارزشمند آن دوره بوده که مساحت آن به 1900 متر مربع می رسد. این خانه از لحاظ ویژگی های معماری و ترئینات وابسته به معماری دارای ارزش بسیاری بوده. از جمله تزئینات این بنا آجر کاری، نقاشی دیواری، گچ بری، رسمی بندی زیر گنبد اصلی می باشند.

ضلع شمالی خانه داوید مربوط به دوره صفوی و ضلع جنوبی و غربی آن متعلق به عصر قاجار و زندیه می باشد.

مهم ترین مجموعه فضاهای این خانه در جبهه شمالی آن قرار گرفته که شامل تالاری با ارتفاع دو طبقه در میانه و چهار اتاق سه دری در دو طبقه اول می باشد. سقف این تالار دارای پوشش گنبدی شکل و منقرس کاری شده است.

یکی از مهم ترین ویژگی های معماری این خانه، مسیر ورودی و نوع دسترسی به قسمت های مختلف این بناست. ورودی خانه داوید در گوشه شمال شرقی این بنا قرار گرفته.

در حیاط اصلی خانه داوید، یک حوض بزرگ مقابل جبهه شمالی و باغچه ای بزرگ قرار گرفته که بخش عمده ای از حیاط را در بر گرفته اند. جبهه جنوبی این خانه، یک فضا نیمه باز در میانه و دو اتاق سه دری در طرفین دارد و رواقی مقابل سراسر این جبهه قرار گرفته. فضاهای واقع در جبهه غربی در اصل انتظام و تقارن کامل داشته، اما در دوران قاجار، در اثر احداث جبهه جنوبی چهره آن مخدوش شده است.

 

بازدیدها: 123

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد