حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام

نام صحن های حرم امام رضا (ع)

زمان خواندن: دقیقه 7
امتیاز کاربران:
امتیاز 4 از 4
شهر: مشهد
دسته بندی: راهنمای سفر
نویسنده: مسافر سلام
نام صحن های حرم امام رضا (ع)
رزرو هتل های مشهد با یک کلیک

نام صحن های حرم امام رضا (ع)

وب سایت رزرو هتل مسافر سلام برای راحتی و آسایش شما مسافرین و زائرین عزیز در این مقاله نام صحن های حرم امام رضا (ع) را شرح می دهد. این مقاله می تواند راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد.

ای حرمت ملجأ درماندگان
دور مران از درو راهم بده

برای رزرو هتل مشهد کلیک کنید.

نام صحن های حرم امام رضا (ع) به شرح زیر می باشد:

صحن عتیق (انقلاب):

این صحن که در قسمت شمالی حرم مطهر واقع است از صحن های حرم یادگارهای دوره سلطان حسین بایقرا می‌باشد. ایوان‌ها متعدد این صحن عبارتند از: ایوان عباسی (شمالی) که در دوره شاه عباس به سال 1021 هـ. ق بنا گردیده است. ایوان طلا یا نادری که به دستور امیر علی شیر نوایی در سال 872 هـ. ق ساخته شده و طلاکاری آن به دستور نادرشاه انجام شده است. ایوان نقاره خانه ( شرقی ) ایوانی که نقاره خانه بر روی آن بنا شده است و ایوان ساعت ( غربی ) که ساعت بزرگی بر روی آن قرار گرفته است و بنای آن در زمان مظفرالدین شاه قاجار پی ریخته شده است.
علاوه بر ایوان‌ها، دو مناره در قسمت جنوبی و شمالی این صحن به چشم می‌خورد. یکی از این مناره‌ها که در قسمت جنوبی و پشت ایوان طلا واقع شده است بوسیله‌ی شاه طهماسب صفوی طلا کاری شده و مناره دیگر پشت ایوان عباسی قرار گرفته و به دستور نادرشاه افشار ساخته شده. سنگاب مرمر سقاخانه از دیگر متعلقات این مجموعه به شمار می‌آید که از دوره نادرشاه افشار بر جای مانده است.

صحن انقلاب

صحن نو (آزادی):

از دیگر نام صحن های حرم امام رضا (ع) صحن نو که امروزه به آن صحن آزادی می‌گویند در قسمت شرقی حرم مطهر واقع شده این صحن در سال 1233 به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و ایوان آن در سال 1282ق به امر ناصر الدین شاه طلا کاری گردید. صحن نو دارای چهار ایوان است که از آن میان ایوان طلا از همه معروف تر می‌باشد.

صحن آزادی | نام صحن های حرم امام رضا (ع)

صحن امام خمینی:

صحن امام خمینی در بخش جنوب شرقی حرم مطهر و مقابل خیابان امام رضا( ع) ( تهران ) قرار گرفته است که یکی دیگر از نام صحن های حرم امام رضا (ع) می باشد. آرامگاه « شیخ بهایی » در مکانی میان این صحن و صحن آزادی واقع شده است. صحن امام خمینی در سالیان اخیر ساخته شده و از شمال به تالار تشریفات رواق‌های « شیخ بهایی، دارلعباده، دارالزهد » و صحن آزادی، از مغرب به مسجد گوهرشاد از مشرق به ساختمان موزه و از جنوب به صحن جامع رضوی و صحن قدس منتهی می‌گردد. دو گلدسته و آبنمایی به وسعت 400 متر مربع از متعلقات این صحن به شمار می‌رود.

صحن قدس:

این صحن که به تازگی ساخته شده است فضای میان صحن امام تا بست « شیخ بهایی » را با وسعت 5000 متر مربع در بر می‌گیرد که یکی از جدید ترین نام صحن های حرم امام رضا (ع) است. صحن قدس دارای یک ایوان موسوم به ایوان قبله است که 150 متر مربع وسعت دارد. در فضای میانی این صحن، سقاخانه‌ای شبیه بنای بیت المقدس در مقیاس کوچک تر ساخته شده است.

صحن قدس

صحن جامع رضوی:

این صحن با مساحتی حدود 57000 متر مربع در مقابل خیابان امام رضا (ع) قرار دارد و مراحل پایانی ساخت و ساز را می‌گذراند. صحن جامع با 8 ورودی بزرگترین صحنی است که در سالهای پس از انقلاب اسلامی ساخته شده است.

صحن جامع رضوی | نام صحن های حرم امام رضا (ع)

صحن جمهوری اسلامی:

به محدوده میان بست بالا و مسجد گوهرشاد صحن جمهوری اسلامی می‌گویند که رواق «دارالهدایه» آن را به حرم مطهر مربوط می‌کند. این صحن که شبیه صحن انقلاب است از شمال به بست «شیخ طوسی» از شرق به رواق‌های «دارالهدایه» و «دارالرحمه» و از جنوب و غرب به بالای زیرگذر محدود است. سقاخانه‌ای درمیان این صحن جای گرفته و آبنمایی مستطیل شکل و ساعت آفتابی نیز از جمله متعلقات صحن مزبور به شمار می‌رود.

نام صحن های حرم امام رضا (ع) | صحن جمهوری اسلامی

از دیگر نام صحن های حرم امام رضا (ع) در دو طرف صحن جامع رضوی، صحن‌های دیگری با نام‌های غدیر و کوثر نیز در دست احداث می‌باشد.

بازدیدها: 1485

آیا از این مقاله راضی بودید؟
اشتراک گذاری:
مسافر سلام
نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:

هتل های مرتبط

  • هتل الماس مشهد

    ۴
    مشهد، خیابان امام رضا (ع)، بین امام رضای 4 و 6، هتل الماس مشهد.
    برای دیدن قیمت ها به صفحه هتل مراجعه کنید
  • هتل حیات شرق مشهد
    %۶۸
    تخفیف

    هتل حیات شرق مشهد

    ۳
    مشهد - خیابان نواب صفوی - بین نواب 10 و 12.
    برای دیدن قیمت ها به صفحه هتل مراجعه کنید
  • هتل نسیم مشهد
    %۱۵
    تخفیف

    هتل نسیم مشهد

    ۳
    مشهد - خیابان امام رضا - امام رضا 8 - چهارراه دوم سمت چپ.
    برای دیدن قیمت ها به صفحه هتل مراجعه کنید
  • هتل تابران مشهد
    %۳۵
    تخفیف

    هتل تابران مشهد

    ۴
    مشهد- چهارراه زرینه - روبروی کاشانی 14.
    برای دیدن قیمت ها به صفحه هتل مراجعه کنید
  • هتل آرسان مشهد
    %۳۵
    تخفیف

    هتل آرسان مشهد

    ۱
    مشهد، خیابان امام رضا، چهارراه دانش، دانش شرقی 21.6
    برای دیدن قیمت ها به صفحه هتل مراجعه کنید
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد