فلش/پیکان

کشف پانصد گور 2500 ساله در استان کرمان

تاریخ:

به نقل از خبرگزاری تسنیم، طی مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته، تاکنون حدود ۵۰۰ گور باستانی در گورستان مهدی‌آباد اولیا در شهرستان ریگان استان کرمان شناسایی شده که برخی از باستان‌شناسان آن‌ها را متعلق به دوران اشکانی و برخی دیگر متعلق به دوران هخامنشی می‌دانند.

کورش محمدخانی -استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران- در این باره گفت:

نتایج اولیه این مطالعات پراکندگی وسیعی از گورها را مشخص کرد و طبق مطالعاتی که در وسعت هشت هکتاری انجام شد، منجر به کشف پانصد گور 2500 ساله در استان کرمان شد.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بارش باران و جاری شدن سیل، باعث آشکار شدن گورهای زیادی در این منطقه شد.

پایگاه میراث جهانی بم، به منظور تعیین عرصه و مشخص کردن میزان پراکندگی گورها با هدف برنامه‌ریزی برای حفاظت از این منطقه، دستور بررسی آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس‌سنجی در این محوطه را در کار خود قرار داد. (آرکئوژئوفیزیک شاخه‌ای از علم باستان سنجی است که در آن محقق با استفاده از علم ژئوفیزیک تلاش می‌کند اطلاعات باستان شناسی مورد نظر را به دست آورد.)

هدف از این بررسی‌ها و تعیین پراکندگی گورها و وسعت گورستان در کرمان، برنامه‌ریزی برای حفاظت از این منطقه باستانی با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می‌باشد.

وی درباره نتایج بررسی‌های مغناطیسی گفت:

باستان‌شناسان گروه باستان‌شناسی محوطه میراث جهانی بم، طبق مطالعات اولیه سفال‌های بدست آمده از گورهای باستانی معتقداند که این محوطه مربوط به دوره هخامنشی است اما باستان‌شناسان دیگری که در منطقه مشغول فعالیت و بررسی‌های علمی هستند، اعتقاد دارند که این گورها مربوط به دوره اشکانی هستند.

بازدیدها: 7

کشف پانصد گور 2500 ساله در استان کرمان
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد