فلش/پیکان

خطر حذف شهر لالجین از میراث جهانی

تاریخ:

یکی از قدیمی‌ترین ساخته‌های دست بشر، ظروف سفالی می باشد. قدمت سفالینه‌ در ایران به بیش از ۱۰٬۰۰۰ سال می‌رسد و قدیمی ‌ترین چرخ سفال گری و کوره پخت سفال در جهان در شوش کشف شده است.

لالجین پایتخت سفال ایران است که در استان همدان قرار گرفته است. شهر سفال ایران در تیر ماه سال گذشته در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. ثبت جهانی این شهر هنری موجب توجه تعداد زیادی گردشگران شد.

متاسفانه در حال حاضر، به علت بی توجهی مسئولان و عدم مدیریت صحیح، این شهر در خطر حذف از فهرست میراث جهانی می باشد. با جزییات این خبر همراه مسافر سلام باشید:

 

سفال لالجین

 

شهر لالجین در چهاردهم تیرماه سال 1395، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید. اما مشکل اصلی این است که سفال به تنهایی نمی تواند باعث جذب گردشگران شود.

شهر لالجین و دیگر شهرهای استان همدان، پتانسیل های زیادی برای جذب گردشگر دارند که باید بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد. از جمله جاذبه های استان همدان می توان جاذبه های تاریخی، طبیعی، علمی، بومی یا سنتی و دست سازها نام برد.

با وجود اینکه این شهر در سال گذشته به ثبت جهانی رسیده است، اما امسال حرف هایی در مورد باز پس گرفتن عنوان جهانی آن از طرف یونسکو گفته شد و علت آن بی توجهی مسئولان استان همدان به این شهر می باشد.

 

کوره ی سفال پزی

 

ایرج گلزاری یکی از هنرمندان و پیشگامان هنر سفال مدرن لالجینی، در ایران است.

او می گوید: جهانی شدن شهر لالجین، اتفاقی بزرگ در تاریخ لالجین است که نشان دهنده ی ضروری بودن تغییری در سبک های هنری می باشد.
این هنرمند معتقد است که کارگاره های سفالگری لالجین به تغییرات اساسی نیاز دارند و می گوید که سفال این شهر تنها، نمی تواند این شهر و جذب گردشگر را نجات دهد شود بلکه باید به هنرهای دیگری مثل موسیقی سنتی این شهر نیز توجه شود.

 

سفال لالجین

 

بزرگترین مشکل شهر لالجین، نبود زیر ساخت های مورد نیاز یک شهر جهانی باشد.

همچنین، این هنرمند جایگاه لالجین را در ایران بی نظیر می داند و عقیده دارد: بسیاری از شهرها، امکانات بسیار ابتدایی با کوره های سنتی و فاقد استاندارد لازم را دارند اما لالجین، شهر پیشرو در هنر سفال می باشد.

 

سفال گری

 

قروشگاه سفال

 

بازدیدها: 224

گارگاه سفال گری لالجین
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد