فلش/پیکان

ایجاد اولین خیابان غذای مشهد در نوروز 97

تاریخ:

با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و تجربه فضاهای جدید، اولین خیابان غذا (FoOd street) به مناسبت نوروز 97 در مشهد راه‌‌اندازی شد.
در این راستا طی فراخوانی از کافی‌شاپ‌داران، رستوران‌داران، فست‌فودها و کافه‌داران برای حضور در اولین خیابان غذا دعوت شد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه خانواده محور و کانون برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی است، بیان کرد: از برنامه‌های جانبی که برای این منظور در نظر گرفته شده می‌توان به تدارک فضایی برای بازی‌های کودکانه، برپایی جشن‌ها و اکران مراسم‌‌های آیینی ویژه خانواده‌های مشهدی و زائران و گردشگران اشاره کرد.
با توجه به استقبال گسترده‌ای که از سوی رستوران‌داران، فست‌فودها و غیره صورت گرفت، تلاش ‌شد فضایی بزرگ برای این منظور در نظر گرفته شود.
3 مکان برای برگزاری خیابان غذا پیشنهاد شد، که در آن فاکتورهایی چون دسترسی، موقعیت مکانی، مخاطبان، امنیت و غیره لحاظ شد، که در نهایت بلوار باهنر برای این هدف انتخاب شد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جشنواره غذایی ایجاد نشاط و تحرک اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: سعی شد نشاط اجتماعی با محوریت خانواده ترویج یابد و برنامه‌ریزی در راستای تجربه فضاهای جدید صورت پذیرد.
به دستور شهردار مشهد مقدس، امسال نمایشگاه صنایع دستی برگزار نخواهد شد تا بدین وسیله ارتزاق کسبه مشهدی‌ از ره‌آورد برپایی این نمایشگاه، دچار اختلال نشود.
گفتنی است، زمان برپایی خیابان غذای مشهد از بیست و ششم اسفندماه لغایت چهاردهم فرودین‌ماه 97 بود. نگاه ما به این طرح اجتماعی بود و می‌خواستیم به خانواده‌ها بگوییم که غذا خوردن فرصتی برای باهم بودن است.
از نکته‌های قابل اشاره اینکه، خانواده‌ها در خیابان غذا، دست به گوشی‌های خود نمی‌برند، مگر اینکه بخواهند عکس یادگاری بگیرند و همین را نشانه‌ای برای موفقیت طرح در هدف اولیه این جاذبه می‌توان دانست. بعضی خانواده‌ها عید دیدنی خود را به خیابان غذا آوردند و بعضی‌ها که از همراهی نکردن فرزندان نوجوانشان در دورهمی‌های خانوادگی گلایه داشتند، توانسته بودند نوجوانان خود را به سادگی برای خیابان غذا همراه خانواده کنند.
فضایی که خیابان غذا در اختیار خود گرفته بود، حدود 300 متر مربع بود و 20 غرفه غذا از مردم پذیرایی می‌کردند. علاوه بر این، غرفه‌هایی هم برای حضور توان‌یابان و فروش محصولاتشان و همچنین فضایی برای اجرای تئاتر در نظر گرفته شده بود. از شاخص‌های ظاهری این خیابان، می‌توان به گلدان‌هایی که از با استفاده از بطری‌های نوشابه و آب معدنی ساخته شده بود و بخشی از زیبایی خیابان غذا را به عهده داشتند، اشاره کرد.
مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد از بازگشت خیابان غذا در 10 روز آخر ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این ایام بنا داریم با تغییر در بخش‌هایی از این برنامه، دوباره در برخی قسمت‌های شهر آن را اجرا کنیم.

مخلوطی از شرقی و غربی

همان ابتدا بازار یک دستگاه خودروی واگن‌دار همان ابتدا میهمانان را به همبرگرهای سرخ شده در روغنی که شاید به تازگی هم عوض نشده، دعوت می‌کند. کمی آن طرف‌تر هم یک خودروی واگن‌دار دیگر ایستاده و با نوشیدنی از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند و از همین نقطه بازار فروش غذا آغاز می‌شود. نوای ساز آکاردئون با صدای مردی جوان که هر از چند گاهی مزیت‌های بازار را برمی شمرد، همراه می‌شود. بوی قهوه و هات داگ در هم می‌پیچید. واکنش مخاطبان هم جالب است، چندباری صدایی متعجب از این همه خارجی بودن بازار به گوش می‌رسد.

طراحی عجله‌ای

محمدرحیم نوروزیان فرماندار مشهد نیز که به همراه خانواده‌اش در خیابان غذا حضور می‌یابد، و با بیان اینکه برپایی این خیابان اقدام تقریباً جدیدی است، یادآور می‌شود: برنامه‌ریزی کار با مقداری عجله بوده و فرصتی نبوده تا همه ابعاد این موضوع دیده شود.
فرماندار مشهد بر ضرورت توجه به سلامت مردم در این نوع برنامه‌ها تأکید می‌کند و می‌افزاید: بهتر است به سمت سلامت مردم برویم و ارائه را از فست‌فودها به غذاهای سنتی تغییر دهیم.
مشاور معاون فرهنگی شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که چرا غذاهای ایرانی در این بازار حضور بسیار کم‌رنگی دارند، می‌گوید: راضی کردن فروشنده‌های غذا برای حضور در بازار کار بسیار سختی بود اما با دیدن این حجم از استقبال، حتماً برای دوره بعد حضور فروشنده‌ها و نوع غذاها را انتخاب می‌کنیم.

بازدیدها: 24

ایجاد اولین خیابان غذای مشهد در نوروز 97
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد