فلش/پیکان

امکان بازدید از شهر زیرزمینی سامن فراهم شد

تاریخ:

شهر زیرزمینی سامن در شهرستان ملایر

 باب الله فتحی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان ملایر، خبر داد امکان بازدید از شهر زیرزمینی سامن فراهم شد و گفت: با توجه به سابقه مدنیت و شهرنشینی در شهر سامن این اثر تاریخی و ارزشمند یکی از ظرفیت های توسعه گردشگری در این منطقه به شمار می‌آید و باید توجه بیشتری به آن شود. در ادامه خبر امروز مسافر سلام با این اثر تاریخی بیشتر آشنا خواهید شد.

در ۱۵ کیلومتری شهرستان ملایر در استان همدان، شهر زیرزمینی سامن که به احتمال زیاد در دوره قبل از اشکانی شهری مخفی بوده، قرار دارد. کاوش ‌‏های باستان‏‌ شناسی در محوطه زیرزمینی باعث شد که در سامن شهری پنهان که در یک بستر سنگی ساخته شده کشف شود. باستان شناسان معتقداند که این شهر متعلق به دوره پیش از اشکانی است و از برخی بخش های آن برای به خاک سپردن مردگان استفاده شده است.
حدود ۲۵ اتاق از این شهر زیرزمین کشف شده که در آن‌ها مقدار زیادی اسکلت متعلق به دوران اشکانی، وجود دارد.

با توجه به مطالعاتی که باستان شناسان در این منطقه انجام دادند به این نتیجه رسیدند که شهر پنهان سامن بیش از ۳ هکتار مساحت دارد و قسمتی از آن به دلیل وجود رطوبت زیاد امکان کاوش ندارد. احتمالا بخشی از این شهر در زیر خانه مردم واقع شده است و به همین دلیل ممکن است که در آن قسمت ‌ها، فاضلاب شهری به شهر زیرزمینی سامن وارد شده باشد.

کانال های حفر شده در این شهر به لحاظ سبک و ساختار معماری، بسیار خاص بوده و کاربری مخصوص داشته‌‌اند. در این کانال‌ها، ۶۰ اسکلت شناسایی شدند که در ۹ اتاق قرار داشتند و بر اساس بررسی‌ های انسان‌ شناسی این احتمال وجود دارد که این تدفین‌ها به صورت تدفین باز انجام شده‌اند. همچنین ۶ مورد از بقایای انسانی نشان می‌ دهند که این اتاق‌ها در نهایت به عنوان محل تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به طوری که استخوان‌ها را جمع می‌کردند و مجدد همه را تدفین می‌کردند. در مجموع 60 اسکلت در این منطقه یافت شده که جنسیت ۳ مورد از آن‌ها نیز غیر قابل تشخیص است.

بازدیدها: 4

امکان بازدید از شهر زیرزمینی سامن فراهم شد
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد