فلش/پیکان

گنبد نمکی جاشک

  • نام(ها):
    گنبد نمکی جاشک
  • موقعیت جغرافیایی:
    برازجان ، ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر ، ۶۴ کیلومتری شهر خورموج ، حد فاصل شهرستان دیر و دشتی .

گنبد نمکی جاشک ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، یکی از بزرگ ترین، فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و همچنین از جاذبه های طبیعی استان بوشهر می باشد که در بهمن ماه سال 1386 به عنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شده است.

گنبد نمکی جاشک در بخش کاکی و بخش بردخون، حدفاصل شهرستان های دیر و دشتی در استان بوشهر قرار گرفته. این گنبد در دل کوه جاشک چیزی مانده به انتهای شمالی آن، قرار دارد و مرتفع ترین قسمت کوه را تشکیل داده است. طول این گنبد شمال شرقی به جنوب غربی می باشد. این گنبد نمکی در دل کوه جاشک دارای 12 کیلومتر درازا و 4 و نیم کیلومتر پهنا می باشد، همچنین وسعت گنبد حدود 3666 هکتار و ارتفاع قله آن از سطح دریا 1350 متر است.

این منطقه کوهستانی می باشد و بدلیل شرایط خاص توپوگرافی و اقلیمی فاقد چشمه های آب شیرین، آبشخور و چاه می باشد اما غارهای نمکی و چشمه های نمکی به تعداد فراوان وجود دارد. کوه نمکی جاشک در محدوده درویشی رودخانه مند قرار دارد. بخش هایی از این گنبد که دارای نمک است فاقد هرگونه پوشش گیاهی بوده اما بیشتر لایه های سازنده آن آهکی است که از میان کوه نمک سر برآورده و از پوشش گیاهی خوبی برخوردار می باشد.

بازدیدها: 41

اشتراک گذاری:

نظر شما درباره این موضوع
نام و نام خانوادگی:
آدرس ایمیل:
میزان رضایت شما:
درخواست تماس
تلفنی رایگان
درخواست تماس تلفنی رایگان
  • شماره تماس شما:
  • نام و نام خانوادگی شما:

این سایت به فروش می رسد!

برای کسب اطلاعات بیشتر، آمار بازدید
سایر وب سایت های وابسته و ...
در تلگرام به صفحه زیر مراجعه نمایید.

پیشنـهاد خـریـد